• czysty

    czysty

Jak rozpoznać czy nasz przedszkolak jest gotowy do nauki czytania?

Dojrzałość a gotowość do uczenia się

  • Dojrzałość szkolna jest to poziom rozwoju dziecka w sferze umysłowej, fizycznej, emocjonalnej, społeczno – moralnej
  • Gotowość do uczenia umożliwia przystosowanie dziecka do wymagań szkoły, czyniąc je podatnym i wrażliwym na nauczanie i wychowanie oraz zapewnia odniesienie sukcesu w nauce szkolnej

Nie ma dojrzałości bez gotowości.

Gotowość do uczenia się odnosi się do takiego stadium rozwoju dziecka, w którym może się ono uczyć czegoś nowego z łatwością i bez negatywnego napięcia emocjonalnego oraz osiągnąć sukces, ponieważ wysiłki nauczyciela dają zadowalające rezultaty. Jest to kolejny ważny etap rozwoju dziecka, który osiąga poprzez odpowiednia stymulację wychowawczą, przeszkloną, społeczną.
Łatwość + brak napięcia = sukces emocjonalnego

Cechy dziecka wykazującego gotowość do czytania:

  • rozumie pojęcie czytania
  • odróżnia znaki, które są literami, wyrazami od innych znaków np. graficznych zawartych w tekście
  • zna kierunek czytania w swoim języku
  • chce aby często mu czytano
  • ma prawidłowo rozwinięte podstawowe procesy umysłowe
  • posiada bogate słownictwo

Warunki gotowości do nauki czytania:

  1. Gotowość psychomotoryczna – „wiem jak”
    Ukształtowanie się u dziecka umiejętności i sprawności, które decydują o sprawnym kojarzeniu znaków graficznych i fonicznych. (kojarzenie obrazu z dźwiękiem)
    • kojarzenie znaków z dźwiękiem według określonej zasady
    • prawidłowa wymowa
    • koordynacja wzrokowo- słuchowo-ruchowa
    • rozpoznaje różne znaki, symbole graficzne (kropki, kreski), wskazywanie różnic i podobieństw
    • umie koncentrować się przez dłuższy czas
    • prawidłowy poziom percepcji wzrokowej i słuchowej
    • odpowiednia pojemność pamięci operacyjnej
      Ta gotowość psychomotoryczna stanowi warunek opanowania techniki czytania
  2. Gotowość słownikowo – pojęciowa – „mam możliwość”
    Opanowanie umiejętności różnorodnego operowania już posiadanym doświadczeniem psychologicznym i lingwistycznym:
    • podejmuje próby interpretowania treści przenośni, przysłów
    • wyjaśnia etymologię znaczenia pojęć
    • swobodnie operuje posiadanym słownictwem Umiejętność abstrahowania, klasyfikowania i uogólniania i wnioskowania
      Ta gotowość pojęciowo- słownikowa stanowi warunek rozumienia czytanego tekstu.
  3. Gotowość emocjonalno – motywacyjna – „chcę”
    Ukształtowanie u dziecka rozumienia użyteczności umiejętności czytania, ukształtowanie pozytywnego stosunku do książki i wzbudzenie zainteresowania, motywacji do nauki czyania
    • wyróżnia formalne cechy tekstu
    • wskazuje różnice między czytaniem a mówieniem
    • ma pozytywne nastawienie wobec własnej aktywności
    • dąży do rozumienia istoty czytania
    • odróżnia ilustracje, od liter i wyrazów