• czysty

    czysty

Prawidłowe opanowanie umiejętności szkolnych tj. pisania, wycinania, wydzierania, malowania, uzależnione jest nie tylko od sprawności ręki, ale od ogólnej sprawności ruchowej.

Oto przykładowe ćwiczenia usprawniających motorykę duża i małą, które stosujemy na zajęciach:

  1. Zabawy i ćwiczenia stymulujące układ dotykowy, proprioceptywny oraz somatognozję.
  • rolowanie, zawijanie w koc, matę z jednoczesnym uciskiem
  • masaż duża piłką (także z kolcami, masażerami) – ugniatanie całego ciała
  • przejażdżki na kocu po podłodze, czołganie się
  • chodzenie po linii stopa za stopą w przód i w tył, stanie na jednej nodze, podskoki na jednej i dwóch nogach
  • chodzenie bosymi stopami po różnych fakturach (kolcach, miękkich, trawnych, zimnych)
  • tupanie nogami, chodzenie na pietach, palcach, bokach; stukanie rękoma o podłogę, kolana, wystukiwanie palcami rytmu; łączenie palców i kciuka (pojedynczo potem razem)
  1. Zabawy i ćwiczenia wzmacniające mięśnie posturalne.
  • deskorolka – odpychanie się oburącz, przewożenie różnych rzecz
  • przeciąganie się oburącz za linę (+ rzut do celu)
  • podnoszenie rąk do góry z piłeczkami, przedmiotami, które należy umieścić w pojemniku
  • zawieszanie obrazków na tablicy magnetycznej raz jedna, raz druga ręką i oburącz
  • rysowanie, malowanie, wyklejanie na dużych powierzchniach
  • patrzenie przez lornetkę, szukanie przedmiotów pokazywanych przez terapeutą
  • przeciąganie się po ławeczce na brzuchu
  • na czworakach – turlanie piłeczki, przenoszenie woreczków na głowie
  • łapanie baniek rękoma, stopami
  • unoszenie nóg – tunel – przetaczanie piłki, przejeżdżanie samochodów pod nogami…
  • przyczepianie klamerek, spinaczy do różnych powierzchni np. do spodni, do sznurka nad głową
  • utrzymanie równowagi na równoważni, zabawy z balansowaniem
  • chodzenie po taśmie, sznurku, stanie na jednej nodze
  • zabawa z piłką gimnastyczną
  • wchodzenie i schodzenie ze schodów, walka kogutów, taczka
  • turlanie się po materacu – samodzielnie lub z pomocą terapeuty lub innych dzieci
  • rzucanie woreczków za sobie, raz jedna raz drugą ręką z jednoczesną rotacją tułowia
  1. Zabawy i ćwiczenia wzmacniające i stabilizujące obręcz barkową.
  • krążenie ramion z boku, z przodu, zwiększanie i zmniejszanie zakresu ruchu
  • kreślenie dużych, płynnych ruchów w powietrzu za terapeutą i samodzielnie
  • zabawy z chustami szarfami np. podczas słuchania muzyki – naśladowani tempa słyszanego utworu
  • odpychanie się d ściany rękoma w leżeniu na brzuchu na złożonym w kostkę kocyku
  • toczenie oburącz wałka po ścinanie (w górę, w dół)
  • przepychanie w parze dużej piłki
  • zwisy lub podciąganie się na drążku
  • pompki przy ścianie
  • czołganie się
  • powolne opady na ścianę z dotykaniem przyklejonej naklejki
  • podbijanie balona, odbijanie piłki zawieszonej na wysokości oczu
  • zabawy z chustą, folia malarską
  • odbijanie powieszonej piłeczki trzymanym oburącz kijem
  • przeciąganie liny
  • zabawy z rozciąganiem taśmy, gumy w różnym układzie rąk
  • zabawa w czworakach
  • dysk sensoryczny – dziecko na czworakach, dłonie oparte na dysku
  1. Zabawy i ćwiczenia rozwijające współpracę obu rak
  • czynności samoobsługowe – wiązanie butów, zapinanie guzików, wkładanie i zdejmowanie ubrań, czynności higieniczne, spożywanie posiłków
  • zabawy z piłką
    • turlanie piłek z parach, początkowo w linii środkowej, a następnie oddalając ku obwodowi – aby dziecko łapało piłkę raz jedna ręka, raz drugą
    • łapanie i odrzucanie większych piłek (oburęczne)
    • toczenie piłki wokół nóg wyznaczając ósemkę
  • wyszywanki bez igły, nawlekanie korali
  • przerzucanie sprężyny raz do jednej, raz do drugiej ręki
  • wycinanie nożycami przytrzymując druga ręką kartkę
  • przesypywanie ryżu, kaszy z kubeczka do kubeczka
  1. Zabawy i ćwiczenia rozwijające sprawność stawu łokciowego.
  • nakręcanie mechanizmu zabawek
  • „Jestem dyrygentem” - wybijanie rytmów ze zmianą ustawienia przedramienia
  • gra w łapki, odkręcanie i zakręcanie nakrętek, przelewanie płynów, kaszy, ryżu z pojemnika do pojemnika
  • odciskanie strony dłoniowej i grzbietowej ręki na tatce z piaskiem, kaszą, mąką (lub farba i malowanie rytmu)
  • zabawa z papierowymi wachlarzami, talerzykami – ustawienie przedramienia w różnych pozycjach
  • chwytanie szczypcami drobnych przedmiotów umieszczanie ich w pojemnikach – raz z lewej, raz z prawej strony –wykonując ruch pronacji i suplinacji przedramienia

 

  1. Zabawy i ćwiczenia rozwijające sprawność nadgarstka
  • malowanie grubym pędzlem lub wałkiem po ścianie w kierunku góra – dół, prawo - lewo ruchem wahadłowym
  • rozwijanie i zwijanie cukierków lub innych skarbów w papierki
  • robienie cienki na ścianie, ustawiając dłonie w różnych pozycjach
  • prowadzenie koralika p drucianym labiryncie
  • zakręcanie piłki na podłodze na podłodze lub podwieszonym sznurku
  • owijanie sobie ręki bandażem, wstążka przez dziecko
  • mieszanie łyżką w garnku z ryżem, kasza, kasztanami
  • zabawy w pranie – strzepywanie, ściskanie
  • nawijanie i rozwijanie włóczki na kłębek, sznurka na rolkę itp.
  • podciąganie ciężarka, zabawki na sznurku nawijając na patyk
  • naśladowanie uchu skrzydełek owadów – ruch w stawie nadgarstkowym
  • wybijanie rytmu dłonią o stół przez prostowanie i zginanie stawu nadgarstkowego
  1. Zabawy i ćwiczenia rozwijające sprawność dłoni i palców
  • ściskanie gniotków, piłeczek rehabilitacyjnych
  • łuskanie orzeszków ziemnych, strzelanie folią bąbelkowa
  • wyciskanie kleju, farb z tubek
  • stemplowanie różnych różnymi materiałami – stopniowanie siły nacisku
  • gra w kapsle, bierki, zabawy paluszkowe
  • nawlekanie koralików, przyszywanie guzików, rwanie karki na małe kawałki
  • zabawa z materiałem niestrukturalnym (woda, piasek, plastelina, masa solna, ciastolina)
  • zabawy ze spinaczami do bielizny – przypinanie, konstruowanie pociągu
  • wystukiwanie rytmu, podbijanie balona– każdym palcem oddzielnie
  • chwytanie drewnianymi szczypcami, pincetą drobnych przedmiotów i przenoszenie na inne miejsce
  • „Zgaduj zgadula” – odgadywanie co to za przedmiot bez kontroli wzroku
  • rysowanie kredkami/malowanie pędzelkami nakładanymi na pace
  • malowanie palcami