• czysty

    czysty

Mała motoryka to wszelkie czynności wykonywane przez palce i dłonie. Doskonalenie małej motoryki odbywa się od najwcześniejszych lat życia dziecka, początkowo jest to tylko umiejętność chwytania zabawki, następnie układanie klocków, rysowanie, czynności samoobsługowe, aż w końcu bardziej precyzyjne czynności takie jak sznurowanie butów czy odpowiedni chwyt przyrządu pisarskiego i np. rysowanie szlaczków. Niestety czasami mimo dogodnych i niejednokrotnie stymulujących warunków w życiu dziecka, zdarza się, że dzieci wykazują zaburzenia w zakresie małej motoryki. Nie należy ich bagatelizować, ponieważ nie miną same, a będą się nawarstwiać.

Do najczęstszych trudności, jakie występują u dzieci z opóźnioną motoryką małą zaliczamy:

  • problemy w zakresie czynności samoobsługowych (ubieranie się, zapinanie guzików, wiązanie butów, przekładanie ubrań ze strony lewej na prawą)
  • brak samodzielności w trakcie spożywania posiłków
  • wyraźna niechęć do czynności manualnych (rysowanie, malowanie, lepienie, nawlekanie, układanie)
  • niezręczność ruchowa
  • niechęć do dotykania nowych, nieznanych faktur i przedmiotów
  • nieprawidłowe napięcie mięśniowe
  • zbyt wolne lub zbyt szybkie tempo w trakcie wykonywania zadań
  • niski poziom graficzny pisma, prac plastycznych
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • zaburzone planowanie motoryczne

Dzieci z zaburzeniami w zakresie motoryki małej, powinny brać udział w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych oraz w terapii ręki.