Mała motoryka to wszelkie czynności wykonywane przez palce i dłonie. Doskonalenie małej motoryki odbywa się od najwcześniejszych lat życia dziecka, początkowo jest to tylko umiejętność chwytania zabawki, następnie układanie klocków, rysowanie, czynności samoobsługowe, aż w końcu bardziej precyzyjne czynności takie jak sznurowanie butów czy odpowiedni chwyt przyrządu pisarskiego i np. rysowanie szlaczków. Niestety czasami mimo dogodnych i niejednokrotnie stymulujących warunków w życiu dziecka, zdarza się, że dzieci wykazują zaburzenia w zakresie małej motoryki. Nie należy ich bagatelizować, ponieważ nie miną same, a będą się nawarstwiać.
Do najczęstszych trudności, jakie występują u dzieci z opóźnioną motoryką małą zaliczamy:
- problemy w zakresie czynności samoobsługowych (ubieranie się, zapinanie guzików, wiązanie butów, przekładanie ubrań ze strony lewej na prawą)
- brak samodzielności w trakcie spożywania posiłków
- wyraźna niechęć do czynności manualnych (rysowanie, malowanie, lepienie, nawlekanie, układanie)
- niezręczność ruchowa
- niechęć do dotykania nowych, nieznanych faktur i przedmiotów
- nieprawidłowe napięcie mięśniowe
- zbyt wolne lub zbyt szybkie tempo w trakcie wykonywania zadań
- niski poziom graficzny pisma, prac plastycznych
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
- zaburzone planowanie motoryczne
Dzieci z zaburzeniami w zakresie motoryki małej, powinny brać udział w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych oraz w terapii ręki.